وقتی مسئولیتی به فردی واگذار می شود، معمولاً عکس العملهای متفاوتی از خود نشان می دهند مثلاً یک سری ممکن است اظهار بی اطلاعاتی نسبت به آن وظیفه کنند و یا خود را ناتوان در انجام آن نشان دهند و  قصور در انجام آن را به دیگران نسبت دهند و دیگران را مقصر بدانند و از این طریق از زیر بار مسئولیت فرار کنند. عده ای دیگر بعد از اینکه آن مسئولیت را قبول کردند با تمام دقت به دنبال بهترین راه حل برای کسب بهترین نتیجه و انجام آن در زمان معین هستند. این افراد تا رسیدن به نتیجه احساس مسئولیت در قبال انجام آن می کنند.

 

بی مسئولیتی

مسئولیت پذیری چیست؟

مسئولیت پذیری یعنی پذیرفتن انجام کاری و متعهد شدن و پاسخگو بودن در برابر انجام آن. افراد مسئولیت پذیر یا کاری را برعهده نمی گیرند و یا وقتی کاری را بر عهده گرفتند رفتار مسئولانه ای را در پیش می گیرند. این افراد سعی می کنند با جستجوی راه حل های مختلف بهترین راهکار برای انجام آن مسئولیت را پیدا کرده و تمام تلاش خود را برای انجام درست آن به کار می بندد. تا رسیدن به نتیجه نهایی تلاش می کنند.

در حالیکه افراد بی مسئولیت در برابر وظیفه ای که بر عهده آنهاست نقش یک قربانی را می گیرند. آنها خود را ناتوان در انجام کار نشان می دهند و با بهانه های مختلف از انجام کار سر باز می زنند. این افراد با دلیل تراشی کوتاهی خود را در انجام کاری که بر عهده داشتند توجیه می کند. و دست روی دست می گذارند تا کار خود بخود پیش برود.

رفتار قربانی:

1) انکار و ناآگاهی

2) مقصر دانستن دیگران

3) عذر و بهانه آوردن

4) صبر و امید داشتن

رفتار مسئولانه:

1) پذیرش واقعیت

2) پذیرش مسئولیت

3) پیدا کردن راه حل

4) اجرای راه حل

بی مسئولیتی

 

دلایل بی مسئولیتی

عواملی که باعث می شود یک فرد از تعهد خود سرباز بزند عوامل زیر است :

احساس ترس

زمانی که کار جدیدی به فرد محول شود که در آن مهارت و تجربه ای نداشته باشد احساس ترس و بی کفایتی می کند. بنابراین بی اطلاعی و نداشتن مهارت در کار ازعوامل فرار از مسئولیت است.

عدم انگیزه

داشتن هدف باعث می شود انسان برای کار و تلاش انگیزه ای داشته باشد. زمانی که مسیر و مقصد برای فرد روشن نیست تلاش و کوشش و احساس مسئولیت برای رسیدن به هدف نیر برای او واضح نیست. داشتن انگیزه برای رشد فردی اهمیت به سزایی دارد.

اعتماد به نفس پایین

یکی ازعوامل بسیار مهم هر فعالیتی در جهت رسیدن به هدف، داشتن اعتماد به نفس است. عدم اعتماد به نفس باعث ایجاد حس ناتوانی و بی کفایتی و پشت گوش انداختن مسئولیت در فرد می شود.

بی نظمی

برنامه ریزی و اجرای آن باعث انجام به موقع و منظم کارها می شود. زمانی که نظم و برنامه ای وجود نداشته باشد کارها روی هم جمع شده و باعث بی نظمی درانجام وظایف و مسئولیتها می شود.

راحت طلبی

مسئولیت پذیری از درون فرد سرچشمه می گیرد. افراد راحت طلب بیشتر به آسایش لحظه فکر می کنند تا به آینده. این باعث می شود که از پذیرفتن مسئولیت شانه خالی کنند.

مسئولیت پذیری یک الزام و تعهد درونی است از سوی فرد برای انجام مطلوب همۀ فعالیت هایی که بر عهدۀ او گذاشته شده است. هر فرد نسبت به خود، دیگران و کاری که برعهده گرفته دارای مسئولیت است. بسیار مهم است که هر فرد بداند که چقدر کارش ارزش دارد و عدم مسئولیت پذیری وی روند اجرای کار و برنامه ها و همچنین زحمات سایر اعضای تیم را مختل می کند.

منبع: مسئولیت پذیری چیست؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.