وقتی به بازاریابی یا تبلیغات فکر می کنید، چه چیزی به ذهنتان می رسد؟ به نظر شما مهمترین تفاوت بازاریابی و تبلیغات در چیست؟

بازاریابی و تبلیغات از اواخر دهه 1800 بر رفتار مصرف کننده تأثیر گذاشته است و شرکت ها برای ارتباط با مشتریان به هر دوی آنها متکی هستند. اما دقیقاً چه استراتژی هایی در پس بازاریابی و تبلیغات وجود دارد؟ تفاوت آنها چگونه است؟

بازاریابی چیست؟

طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا، بازاریابی عبارت است از مجموعه ای از نهادها و فرآیندهایی برای ایجاد، ارتباط، ارائه و مبادله پیشنهادهایی که برای مشتریان، شرکا و جامعه به طور کلی دارای ارزش است.

ایجاد استراتژی بازاریابی شرکت شما یک فرآیند تکراری است، زیرا چشم انداز بازاریابی دائما در حال تغییر است. 4 اصل اصلی وجود دارد ( P4 ) که باید هنگام ایجاد استراتژی بازاریابی خود در نظر بگیرید:

محصول: چیزی که در ازای پول ارائه می کنید.

قیمت: مقدار پولی که در ازای کالا می خواهید. قیمت عامل مهمی برای بازاریابی است زیرا بر نحوه دید مشتریان از برند شما تأثیر می گذارد.

مکان: جایی که مخاطبان هدف شما برای یافتن اطلاعات در مورد محصول شما به آنجا می روند.

تبلیغات: مشتریان چگونه از وجود کسب و کار شما مطلع می شوند؟ این کار اغلب با تبلیغات صورت می پذیرد.

در اینجا پیشنهاد می کنیم که چرا باید از مدل بازاریابی 4c پیروی کنیم؟

تبلیغات چیست؟

مفهوم تبلیغات عبارت است از خرید یک فضای خاص (مجازی یا فیزیکی) برای به اشتراک گذاشتن پیامی با مخاطبان در رابطه با محصول یا خدماتتان.

تبلیغات زیرمجموعه بسیار مهم از بازاریابی است. احتمالاً هنگام رانندگی به خانه، در رادیو در طول رفت و آمد، در بالای جستجوهای Google یا در فید اینستاگرام خود یا حتی تبلیغاتی را روی بیلبوردهای تبلیغاتی مشاهده می کنید.

تفاوت بازاریابی و تبلیغات

تفاوت بازاریابی و تبلیغات

تفاوت بازاریابی و تبلیغات چیست؟

بازاریابی استراتژی های مختلفی از جمله برندسازی، بازاریابی محتوا، روابط عمومی، استراتژی فروش و غیره را پوشش می دهد. ولی تبلیغات یکی از استراتژی های زیر چتر بازاریابی است.

انواع مختلف بازاریابی

انواع مختلفی از بازاریابی وجود دارد که هر کدام در نوع خود منحصر به فرد هستند. در اینجا چند مورد از رایج ترین انواع استراتژی های بازاریابی که بازاریابان باتجربه استفاده می کنند، آورده شده است.

انواع رسانه (پولی، مالکیت و کسب درآمد)

این اصطلاحات اغلب برای توصیف انواع مختلف رسانه استفاده می شود. در این مثال، رسانه به نوع پلتفرمی که روی آن بازاریابی می کنید اشاره دارد.

رسانه های پولی(Paid media)

آنچه به طور سنتی هنگام فکر کردن به تبلیغات به آن فکر می کنید. رسانه پولی هر رسانه‌ای است که شرکت شما برای دریافت پیام‌ها برای آن پول پرداخت می‌کند. برخی از نمونه های رایج عبارتند از تبلیغات روزنامه یا تبلیغات نمایش دیجیتال پولی.

رسانه های مالک( (Owned media

رسانه هایی که شرکت شما به طور کامل پیام رسانی را در آنها کنترل می کند. وب سایت شرکت شما، کانال های رسانه های اجتماعی، ویترین فروشگاه ها یا بروشورها همه نمونه هایی از رسانه های متعلق به شرکت شما هستند.

رسانه های کسب درآمد(Earned media)

تبلیغاتی که به صورت ارگانیک به دست می آید. روابط عمومی، تبلیغات شفاهی، کمپین های بازاریابی شبکه های اجتماعی ویروسی و محتوای اینفلوئنسر ارگانیک همگی نمونه هایی از رسانه های کسب درآمدی شما هستند.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

این نوع بازاریابی، بازاریابی در محیط دیجیتال است. بازاریابی رسانه های اجتماعی، بازاریابی موتورهای جستجو (SEO)  و بازاریابی ایمیلی همگی نمونه هایی از بازاریابی دیجیتال هستند. همچنین می تواند شامل تبلیغات دیجیتال مانند کمپین های تبلیغاتی پولی در رسانه های اجتماعی یا نمایش تبلیغات در شبکه تبلیغاتی گوگل باشد.

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی(Social media marketing)

بازاریابی رسانه های اجتماعی زیرمجموعه خاصی از بازاریابی دیجیتال است. پلتفرم های رسانه های اجتماعی به عنوان راهی برای استراتژی بازاریابی شما است. بازاریابی رسانه های اجتماعی اغلب برای کمک به افزایش آگاهی از برند برای افرادی که تازه در مورد محصول شما آگاه به دست می آورند استفاده می شود. این نوع بازاریابی در شرکت های B2C برای افزایش فروش کالاهای مصرفی رایج است.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا استراتژی استفاده از محتوا های دنباله دار (داستانی، علمی و…)  برای جذب مشتری به سمت وب سایت شما است. بازاریابی محتوا اغلب در شرکت های تجاری (B2B) و با استفاده از بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) برای جذب مشتریان بالقوه استفاده می شود. این نوع بازاریابی معمولاً یک استراتژی بازاریابی دیجیتال با سرعت کمتر است، اما می تواند پاداش های زیادی را به همراه داشته باشد.

 

تفاوت بازاریابی و تبلیغات

انواع تبلیغات

تبلیغات می تواند به اشکال مختلف باشد. در اینجا با متداول ترین انواع آن آشنا می شوید.

  • تبلیغات سنتی

بیلبوردها، تبلیغات رادیویی، تبلیغات چاپی و سایر اشکال تبلیغات نمایشی اغلب به عنوان تبلیغات سنتی شناخته می شوند. اینها تبلیغاتی هستند که در منطقه ای نمایش داده می شوند یا پخش می شوند که تعداد زیادی از مردم می توانند آنها را ببینند.

  • تبلیغات دیجیتال

مانند تبلیغات سنتی، تبلیغات دیجیتال تبلیغاتی است که در یک کانال دیجیتال نمایش داده می شود. تبلیغات دیجیتال اغلب بخشی از تلاش های بازاریابی یک شرکت است، زیرا تنظیم کردن مخاطبان هدف و ارائه پیام های بسیار خاص بسیار آسان تر است.تبلیغات دیجیتال می تواند تبلیغات نمایشی، پست های حمایت شده در رسانه های اجتماعی یا تبلیغات پولی موتور جستجو باشد.

سخن پایانی

با توجه به مطالب گفته شده تبلیغات یکی از ابزارهای بازاریابی است که می تواند در بستر فیزیکی و مجازی صورت پذیرد. تبلیغات شاید مهمترین ابزار بازاریابی باشد اما تنها ابزار نیست و باید به بهترین شکل در کنار سایر قسمت های بازاریابی قرار بگیرد تا دست آوردهای مثبتی برای سازمان داشته باشد. برای دست یابی به این امر می بایست بخشی از بودجه دایره بازاریابی خود را به قسمت تبلیغات اختصاص بدهید.

 

نویسنده و مترجم: سیدعلی محمودیان، مشاور و مدرس دوره های بازاریابی و تبلیغات

منبع: https://asana.com/resources/marketing-vs-advertising-difference

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.